Obsesif Kompulsif Bozukluk-Takıntı Tedavisi

2. Obsesif Kompulsif Bozukluk-Takıntı Tedavisi

Obsesif Kompulsif Bozukluk-Takıntı Nedir

Obsesyonlar (saplantı); bireyin zihninden uzaklaştıramadığı, iradesi ve kontrolü dışında zihnine hücum eden, rahatsız edici, çoğu zaman tehdit edici, ısrarcı ve tekrarlayıcı düşüncelerdir. Kompulsiyonlar (zorlantı); obsesyonlara tepki olarak ortaya çıkan davranışlardır.

Obsesyon Belirtileri:

• Kirlenme korkusu : Şüphe etmek ve belirsizliğe tahammül etmekte zorluk çekmek
  • Simetri takıntısı : Kontrolü kaybetme ve kendine veya başkalarına zarar verme
  • Agresif veya korkunç düşünceler : Saldırganlık, cinsel veya dini konular dahil olmak üzere istenmeyen düşünceler

Kompulsiyon Belirtileri:

• Kilitler, aletler ve anahtarlar gibi şeylerin sürekli kontrolü
  • Güvende olduklarından emin olmak için sevdiklerini tekrar tekrar kontrol etme
  • Kaygıyı azaltmak için sayma, dokunma, belirli kelimeleri tekrarlama veya başka anlamsız şeyler yapma
  • Yıkamak veya temizlemek için çok zaman harcamak
  • Bir şeyleri sürekli düzenlemek
  • Aşırı dua etmek veya dini korkunun tetiklediği ritüellere katılmak
  • Eski gazeteler veya boş yemek kapları gibi hurda eşyaları biriktirme

Risk faktörleri

OKB, tüm dünyada yetişkinleri, ergenleri ve çocukları etkileyen yaygın bir hastalıktır. Çoğu insana yaklaşık 19 yaşında teşhis konur, tipik olarak erkeklerde kızlara göre daha erken yaşta başlar, ancak başlangıç ​​35 yaşından sonra olur.

OKB'nin nedenleri bilinmemektedir, ancak risk faktörleri şunları içerir:

• Genetik : İkiz ve aile çalışmaları, OKB'si olan birinci dereceden akrabaları (ebeveyn, kardeş veya çocuk gibi) olan kişilerin kendilerinin de OKB geliştirmeleri için daha yüksek risk altında olduğunu göstermiştir. Birinci derece akraba, çocuk veya genç olarak OKB geliştirmişse risk daha yüksektir. Devam eden araştırmalar, genetik ve OKB arasındaki bağlantıyı keşfetmeye devam ediyor ve OKB tanı ve tedavisini iyileştirmeye yardımcı olabilir.
  • Beyin Yapısı ve İşleyişi : Görüntüleme çalışmaları, OKB hastalarında beynin frontal korteks ve subkortikal yapılarında farklılıklar göstermiştir. Beynin belirli bölgelerindeki OKB semptomları ile anormallikler arasında bir bağlantı var gibi görünüyor, ancak bu bağlantı net değil. Araştırma hala devam ediyor. Sebepleri anlamak, OKB'yi tedavi etmek için özel, kişiselleştirilmiş tedavilerin belirlenmesine yardımcı olacaktır.
  • Çevre : Bazı çalışmalarda çocukluk çağı travması ile obsesif kompulsif belirtiler arasında bir ilişki olduğu bildirilmiştir. Bu ilişkiyi daha iyi anlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
  • Bazı durumlarda, çocuklar bir streptokok enfeksiyonunu takiben OKB veya OKB semptomları geliştirebilir - buna Streptokokal Enfeksiyonlarla İlişkili Pediatrik Otoimmün Nöropsikiyatrik Bozukluklar (PANDAS) denir.

Obsesif Kompulsif Bozukluk Tedaviler ve Terapiler

OKB tipik olarak ilaç, psikoterapi veya ikisinin kombinasyonu ile tedavi edilir. OKB'si olan çoğu hasta tedaviye yanıt verse de, bazı hastalar semptomlar yaşamaya devam eder.

Bazen OKB'si olan kişilerde anksiyete, depresyon ve vücut dismorfik bozukluk gibi başka zihinsel bozukluklar da vardır; bu bozukluk, birinin yanlışlıkla vücutlarının bir kısmının anormal olduğuna inandığı bir bozukluktur. Tedavi hakkında karar verirken bu diğer bozuklukları göz önünde bulundurmak önemlidir.

Seçici serotonin geri alım inhibitörlerini (SSRI'lar) içeren serotonin geri alım inhibitörleri (SRI'ler), OKB semptomlarını azaltmaya yardımcı olmak için kullanılır.

SRI'lar genellikle OKB tedavisinde depresyondan daha yüksek günlük dozlar gerektirir ve çalışmaya başlaması 8 ila 12 hafta sürebilir, ancak bazı hastalar daha hızlı iyileşme yaşar.

Semptomlar bu tür ilaçlarla düzelmezse, araştırmalar bazı hastaların antipsikotik bir ilaca iyi yanıt verebileceğini göstermektedir. Araştırmalar, antipsikotik bir ilacın hem OKB hem de tik bozukluğu olan kişilerde semptomları yönetmeye yardımcı olabileceğini gösterse de, antipsikotiklerin OKB'yi tedavi etmedeki etkinliği üzerine araştırmalar karışıktır.

Size bir ilaç reçete edilmişse, emin olun:

Aldığınız ilaçların risklerini ve faydalarını anladığınızdan emin olmak için doktorunuzla veya bir eczacınızla konuşun.
Önce doktorunuzla konuşmadan ilaç almayı bırakmayın. Bir ilacı aniden kesmek OKB semptomlarının "yeniden başlamasına" veya kötüleşmesine neden olabilir. Diğer rahatsız edici veya potansiyel olarak tehlikeli geri çekilme etkileri de mümkündür.
Yan etkilerle ilgili endişelerinizi derhal doktorunuza bildirin. Dozda bir değişikliğe veya farklı bir ilaca ihtiyacınız olabilir.
Siz veya doktorunuz bir rapor gönderebilir.
OKB'yi tedavi etmek için başka ilaçlar da kullanılmıştır, ancak bu seçeneklerin yararını göstermek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Psikoterapi
Psikoterapi, OKB'si olan yetişkinler ve çocuklar için etkili bir tedavi olabilir. Araştırmalar, bilişsel davranış terapisi (BDT) ve diğer ilgili terapiler (örneğin, alışkanlığı tersine çevirme eğitimi) dahil olmak üzere belirli psikoterapi türlerinin birçok kişi için ilaç kadar etkili olabileceğini göstermektedir. Araştırmalar ayrıca, Maruz Kalma ve Tepki Önleme (EX / RP) adı verilen bir tür BDT'nin - zorlantıları tetikleyen (örneğin kirli nesnelere dokunma) durumda zaman harcama, ancak daha sonra ortaya çıkan olağan zorlamayı (örneğin, el yıkama) üstlenmesinin engellenmesi - olduğunu göstermektedir. SRI ilacına iyi yanıt vermeyen kişilerde bile OKB'deki kompulsif davranışları azaltmada etkilidir.

Çoğu ruhsal bozuklukta olduğu gibi, tedavi genellikle kişiselleştirilir ve ilaç tedavisi veya psikoterapi veya her ikisinin kombinasyonu ile başlayabilir. Birçok hasta için EX / RP, SRI'lar veya SSRI'lar ilaçları OKB semptomlarını etkili bir şekilde tedavi etmediğinde veya tam tersi psikoterapi ile tedaviye başlayan bireyler için tercih edilen ek tedavidir.

Diğer Tedavi Seçenekleri
2018 yılında FDA , yetişkinlerde OKB tedavisinde yardımcı olarak Transkraniyal Manyetik Stimülasyonu (TMS) onayladı .